Friday 6 May 2011

please be carefull with maybank and maybank2u.com

cuti 3 hari lepas aku pergi kat kuantan..
spend masa dengan suami..
kami ni kan PJJ (perkahwinan jarak jauh-sob sob)..
cuti lama sket dpt la bermalam lama dengan laki..

sekarang ni aku n hubby ada buat bisnes..
so untuk memudah kan kerja..
kami guna maybank2u je la..
senang kan semua transaction boleh monitor dari hanfon je..
sape yang dah bayar kitorang pos je lah barang..
bank account bank aku..
kira semua payment masuk aku akan monitor.. n inform laki..
so biasala..by the end of the month..mesti la ade kira kira kan..
nak tahu perjalanan duit..

1 MAY 2011:
malam tu aku check kat maybank 2u..
tengok baki duit and check balik semua transaction..
tapi tak la print statement..sebab guna henfon kan.
buat kira kira sendiri je la..
both hubby and i double check..
kami setuju duit dalam akaun ada rm 15 800 (ini bukan untuk tujuan riak ke hapa..sila amek iktibar)
so lepas tolak campur darab bahagi..
kami pon keluar makan..

2 MAY 2011:
petang tu laki masuk kan duit dalam akaun aku..
tambah rm 1600 sebab ade orang masuk kat akaun CIMB..
so nak mudah kan kerja..kami kumpul la duit tu..
lepas masuk kan duit mesti la ATM print receipt kan...
sekali tengok kat receipt ada RM 15 400..
time tu laki  macam pelik..
apesal makin kurang duit..patut jadi RM 17 400..
masuk kereta..laki suh bukak maybank2u..
sah duit tinggal RM 15 400..
Masalah nye..transaction RM 2000 tu hilang mcm tu je..
takde langsung tunjuk duit keluar masuk..
puas malam tu aku fikir..mana pergi duit tu..
RM2000 tu bukan sikit..
call maybank customer service pon tak dapat trace transaction tu..
die siap cakap..agak nye akak salah tengok kut..
mungkin RM 13 800..bukan RM15 800..
tak nak marah marah..sebab aku pon takde bukti nak cakap..
tapi my eyes cannot lie i tell u..
takkan we both nampak figure RM 15 800 sebagai silap mata kut..
sebagai tanda protes..aku bekukan maybank 2u..semua transaction pakai ATM atau kaunter sahaja..
ni konon langkah berjaga jaga la

3 MAY 2011:
we both pergi kat maybank jalan beserah..
tujuan nak buat TT (Telegraphic transfer)..
mase isi borang kat tempat yang di sediakan..
aku dengar satu group ni kecoh kecoh kat kaunter..
lepas tu bile dengar teliti..
DIORANG PON HILANG DUIT!!!!!

Pak cik A: hilang RM 1500..die kata die tak pernah pon ade maybank2u..guna computer pon tak reti..
Lelaki    B: hilang RM 1500..tak ada maybank2U.. dan nak keluar duit kena pakai cap jari.macam mana duit boleh hilang?
Akak    C: hilang RM 1500..pon takde maybank2u..

paling tak boleh terima akal..orang bank cakap..agak nye cik ade reveal password atau terima fon koll..mungkin cik tak perasan..itu je diorang boleh cakap?

Pak cik A punye anak buah yang duduk di KL pon hilang duit RM 2000 dari akaun maybank..

Geram..sebab ingat kan bank tempat paling selamat..
Aku ni tak terima fon koll, email atau sms pon..macamana duit boleh hilang?where did our money go?
nak report polis? mana bukti nya? tak kan nak cakap pakai air liur..
group kat atas tu pon sama..duit hilang tapi transaction takde..

kawan laki aku hilang rm 9000..dpt trace transaction..buat transfer duit ke indon ..2 transactions..
maybank tak bayar pon balik..
sebab katanya transaction sah..walaupon bukan tuan punye badan yang buat..
ape nak jadi dengan maybank..ingat kan aku je syok sendiri duit hilang..

pada semua yang bace blog ni..setiap kali buat transaction..tak kira la pakai internet, atm etc..
make sure korang print statement..SETIAP KALI OK..jangan jadi macam kami kami ni..

aku and laki takde la nak stress out menggila..
sebab duit dah hilang..jadi orang gile pon bukan bank bayar balik..
kami anggap ni dugaan kami meniaga..
harap ALLAH murah kan la rezeki kami..
berganda ganda rahmat kami terima..
same goes untuk pakcik pakcik, abang abang kakak yang senasib dengan kami kat maybank beserah haritu..

mana lagi nak letak duit pasni..kat umah takut pencuri masuk..
dalam bank kena songlap terang terangan..
tanam dalam tanah je belum buat lagi ni..hik hik hik
hidup kena happy je kan..kalo stress cepat gol pulak..hahahahaha

24 comments:

Madam Sooyaree said...

Wowww.. scary nya! Saya pun banyak buat m2u ni. Eh, kalau bank statement nanti boleh cross check kan transaction?

Erma Azman said...

tak dapat..i have printed out but still takde trace langsung!setiap kali buat transaction kan huda..apa kata you amek gambar balance kat screen tu..just for your record..and for security reason jugak..orang bank lepas tangan je..memang tak puas hati..

goblogbyfarah said...

tu risiko online banking ni.. thats why la farah tak berani tinggal byk2 dlm bank. takut hilanggggg :(

Erma Azman said...

hahahaha..kan?simpan duit kat bank takut hilang pulak.. lepas ni dapat duit je terus masuk kat ASB..baru nampak macam tamak haloba sikit..kih kih kih;p

Anonymous said...

x faham camne claim duit boleh hilang dr akaun sendiri. Aku dah berbelas tahun simpan duit dgn Maybank, tak pernah sekalipun duit hilang walau satu sen pun .... Jgn salahkan org lain kalau diri sendiri yg lalai!


Anonymous said...

saya pernah ada pengalaman.. dioffer jadi agen forex dgn byrn 20% setiap untung.tetapi diorg suruh register nutiran peribadi...lepas tuh tak lama kemudian dlm akaun maybank sy ada RM5k ..(Negro) tu suruh sy deposit RM1K ke akaun maybank seorang c*** sbyk RM4K dan baki RM1K katanya sebagai komisen transaksi atas alasan duit malaysia tak boleh bwk keluar negara jika melebihi RM5K..Yg nig aku x berapa faham sgt...Lepas seminggu akaun maybank aku kena freeze dgn maybank....

Member aku hilang duit dlm akaun maybank -/+ RM4600 dia gi bank negara etc...gi maybank HQ...last2 cuma dapat RM2000 shj

My wife ada akaun maybank tetapi aq jarang guna sejak tau duit simpan byk2 dlm maybank x secure...sebab lama x monitor akaun tuh baru2 nih terperasan ada transaksi transfer duit ke akaun org lain yg tak de rekod sebanyak RM1537 pd hal aku x buatpun deposit dan transfer sbbb dlm akaun mmg x de byk tuhpun duit...terbaru semalam ada terperasan lagi duit masuk RM1537...dia tulis TT ONLINE ...dan dlm akaun mmg sah ada duit tuh....setakat nih duit tuh ada dlm akaun lg...aku biarkan shj sbb bimbang jika guna ..6t akaun maybank wife aku kena block dgn maybank... ko ingat pihak bank kat malaysia nih nak ngaku ke sistem keselematan banking mereka lemaH....

Anonymous said...

duit saya dalam akaun maybank pn hilang.. pelik tiba2 je rm 2k dikeluarkan

Anonymous said...

simpan dlm asb jela

lily house said...

ya allah ingtkan sy sorg je alami bnda yg sama.. hilang 1000 dlm bank...mybank.bila keluar statment tkde transtion.duit sy,sy kira tau berapa ada.tkkn sy salah kire?

Erma Azman said...

You are not alone rose iriss😭😭😭

Anonymous said...

Salamm..sy pom baru hilang duitbkat maybank..bukan nak tipu tp betul,nak nangis pom xguna sebab xkan dpt balik duit tu..baki sy dlm maybnk ada dlm 2k++ ,saya da lama x kuarkan duit dr situ..then tiba2 semalam cek baki tinggal 1k je..mean 1k++ hilang..sedih giler..puas piki tp memang duit dlm tu xpenah usik..so lps ni xsmpan da duit dlm maybank..tskut

Unknown said...

Belum jadi boleh la cakap. Bila dah jadi baru nganga. Ni bukan pasal diri sendiri lalai tapi bank.

Anonymous said...

ingatkan sy sorang je yg kene.. rupenya ramai yg senasib ngn same.. pihak maybank tu suka lepas tgn.langsung tak ada sistem keselamatan

Wan Amirulmuttakin said...

macam mana kalau duit tiba2 ade byk dlm akaun?penah jadi tak

beagles for sale said...

Dpat gaji sy trus transfer ke cimb islamic.. he2..kad bank yg de no visa sy x terjamin..

Anonymous said...

Aku nk tau tt online tu ape. Tiba2 ade payment dri maybank2u dlm rm350 msuk dalam bank. xkkan ada yg tersilap masuk duit kot. Boleh sape2 bg tau

Anonymous said...

apa fungsi PIDM dalam kes macam ni???

Kate said...

Aku pernah..ttiba masyuk duit dr tt online..x tau apa benda ttonline ni..dkt 1k lg tu..pelik..aku anggp jala rezeki..😂😂

Kate said...
This comment has been removed by the author.
Sapiah mamat said...

Saya pun kena hari ni..tp tak tau lah sama kes ngan u atau tak. Pg2 tadi nmpk transaksi ada duit costemer masuk. Ptg ni transaksi tu dh takde dlm list hari ni punya transaksi. Pelik lak rasanya...

Anonymous said...

Assalam. Saya juga pernah mengalami kejadian wang hilang dari akaun. Saya nak tambah sesiapa yg mengalami kejadian yg sama, boleh lah failkan tuntutan dengan OFS (Biro Pengantara Kewangan) jika pihak bank tidak memulangkan wang yg hilang.

Senarai bank yg menjadi ahli OFS - http://www.ofs.org.my/bm/our_members

Link ofs saya share dibawah :
http://www.ofs.org.my/bm/company_overview

Unknown said...

Setuju..yg bongkak n angkuh kte takpenah kena to maybe when bank....Aku 11 tahun keje gov...n guna Maybank dari kecik..penah hilang semua duit simpanan Aku beribu2 ....bodohnyer pihak bank ckp aku yg gunakan..siap Ade sen2 tu..penat report sane sini.
Bank negara pun lagilah takde funtion..7 tahun da kes mmctu.n maybank.tak.bayar ganti rugi..bygkan traksaksi ke us...sejak.bile Aku pandai buat bisnes sampai ke luar negara too...n bulan yg same ramai org opis aku terkena..hilang mengejut duit kt acc...Aku syak org dalam bank sendiri yg buat keje kejini...so pada so bodoh yg Kate takpenah kena tu jgn nak berlagak sgt.....

Atirah Rosedi said...

kes saya pulak. bulan lepas kita orang nk byar bil eletric so transfer la duit pakai maybank2u online ke Ambank. tak smpat nak screenshot atau shared receipt tetibe dia kuar dekat screen your transaction is failed, tapi duit kat dlam akaun husband dia tolak. so takde bukti transaction yang kita org transfer ke akaun ambank. keesokkannya terus call maybank. maybank cakap nk anta sms atau call dlm mase beberapa hari sbb dorang kene tanye ambank dlu betul atau tak kita org ad buat transfer ke akaun ambank tu. smpai ke arini tiada maklum balas dari pihak maybank. pergi ke maybank. dorang taknk layan and dorang suh call service hotline dorang je. masalahnya bila kol amek mase berhari2.

Unknown said...

salam. sy buat 1 transaksi melalui maybank2u ke akaun personal bank islam. amount dlm 1.5k. tp tgok dlm akaun bank islam tiada transaksi masuk duit. baki dah tolak dari akaun maybank. dah buat report pada operator maybank. 2mggu dah xda feedback. so apa cadangan