Friday 22 April 2011

UK dan TUDUNG

belek2 laptop..terjumpa gambar lama..
in uk tahun 2006..
ternampak gambar my room mate..
she is one year younger than me..

ok i have to admit..mase kat sana dulu...
aku tak pakai tudung..free hair..
dan kebetulan my room mate tu tutup rambut..
yes..die tutup rambut je leher terbuka..

i dont mind..sebab masing masing ada cara masing2..
i am ok with how the way she dress..
as long she is happy..i am happy for her..

we shared a very tiny room..
alah tak boleh berkira sebab tu zaman belajar..
bedal je..the main thing is..kite pegi sana nak belajar!

ade la sekali ni die sound aku..
i was suprised tau..
"bile nak pakai tudung"?
"kan ke islam suruh kite pakai tudung?"

owh yes..aku sangat tahu rambut itu adalah haram..
dan perempuan islam yang akhil baligh diwajibkan tutup aurat termasuk rambut..
i am aware..sangat aware..tapi masa tu allah belum buka kan pintu hati ni lagi..

i told her.
"insyaallah nanti pakai..
pakai tudung ni bukan satu benda yang mudah..
aku tak nak pakai tudung tapi baju aku ketat, pakai skinny jeans nampak line spender..
aku nak pakai bile aku betul2 bersedia..dan aku takmo bukak2 tudung lagi once aku dah pakai.."
aku memang sensitive time tu..
tersentap gitu...

at that moment..takde satu pon baju aku yang sesuai..because i am not ready!
menangis dalam hati..
aku kan kalo orang serang on the spot..memang tak reti nak jawap ape dah..
selalu menanah je hati aku..
paling kuat aku tadah telinga jer:(

i told her..
"did you know that you neck is apart of your aurat as well?
islam tak suruh kite tutup rambut..tapi leher terbuka..pakai baju ketat nampak line bra..
i am telling you this sebab you raised this matter.."

she said:
"saya pakai macam ni sebab nak tunjukkan kat orang putih yang kite ni tak strict sgt..
islam tu mudah..boleh fashionable..."


me:
"memang boleh fashionable tapi leher dan susuk badan tu tetap aurat"
i do not know what else to say..
speechless okay!

ape pon..minah tu belajar half way je..
duk sibuk pegi carboat collect barang nak bawak balik mesia..
end up satu ape pon tak bawak balik!

dan aku perempuan yang tak pakai tudung ni..
habis kan jugak belajar aku..
walau aku kena kerja part time..
bayar sewa bilik..bayar duit bas..
cari duit nak buat belanja makan..
selesai jugak tugas aku yang parents aku amanah kan!

alhamdulillah ..
hari ni..perempuan yang kena sound pasal tudung..
dah pakai pon..
bukan sebab laki suruh..
tapi aku dah berjanji dengan DIA yang satu:)

2 comments:

Madam Sooyaree said...

Alhamdulillah :D

Erma Azman said...

Thank you mommy cik aiyu;)